Molnár Zoilly táncfilmjei
vissza a tartalomjegyzékhez
Üvegváros
Molnár Zoilly táncfilmjei
Molnár Zoltán, a táncfilm világában csak Zoillyként emlegetett rendezõ, a 2008-ban megrendezett EDIT 4. Nemzetközi Táncfilmfesztiválon mutatta be ÃœvegvároscÃmû filmjét. Zoilly tánccal való kapcsolata nem pusztán táncfilmes indÃttatásán alapul, régebben õ maga is táncosként szerepelt a MU SzÃnház elõadásaiban (Búvárkör, Ãœvegbura, Emberi játszma), de láthattuk õt a Trafóban bemutatott Lágymányosi Impromptuben is. Operatõri érzéke akkor mutatkozott meg elõször, amikor – hogy táncóráit ki tudja fizetni – tréningeket és próbákat vett filmre. Majd egyre többen kérték fel, hogy készÃtsen filmfelvételeket a táncról. A Budapest Tánciskolában töltött évei alatt mindvégig kÃsérletezett filmmel, közben folyamatosan vett fel tánceseményeket, ezáltal fejlõdött kameramunkája is. Hamarosan ráeszmélt, a filmben jobban tud érvényesülni, s mivel a kortárs tánc területén akkor még kevesen készÃtettek filmeket, ez tökéletes lehetõséget jelentett a mûfajból eredõ sajátosságok kikÃsérletezéséhez. Elsõ alkotásai közé tartozik a Skeletone, majd elkészült az Ãœvegváros, amely az elõbbihez képest már összetéveszthetetlenül zárt látványvilágot képez.
JK: Az Ãœvegváros Prágai Tamás azonos cÃmû novellája alapján készült, de nem igazán nevezhetõ irodalmi alkotás megfilmesÃtésének. Milyen kapcsolat van a film és a novella között?
MZ: Sokat olvastam abban a periódusban Tamás mûveit és közben eszembe jutottak képek, amelyek talán a novellából, talán a mindennapi életembõl jöttek elõ. Mondhatjuk, hogy a képeket próbáltam megvalósÃtani, és eközben a novella egyes részeiben találtam megfelelõ vizuális lehetõségeket. Ezeket tettem egymás után egy forgatókönyvbe Sztripszky Tamás barátom segÃtségével, akivel együtt rendeztük a filmet.
JK: Ezek szerint nem véletlenül került a választás éppen erre a novellára. Inkább a szöveg inspirálta a képi világot, vagy a fejedben már meglévõt sikerült erre a szövegre kivetÃteni?
MZ: A kötetbõl ez a novella tetszett a legjobban, és lehetõséget láttam a szürreális részekben, hogy megindokoljam a tánc jelenlétét. Inkább a szöveg inspirálta a képi világot, de leginkább a helyszÃnválasztás határozta meg. Együtt néztük meg és választottuk ki a helyszÃneket Prágai Tamással és Sztripszky Tamással. A kocsma jelenetet például más helyszÃnen forgattuk pénzügyi okok miatt. Sok idõt töltöttünk együtt elõször Prágai Tamással, hogy a novelláról beszélgessünk, utána pedig Sztripszky Tamással, amikor Ãrtuk a forgatókönyvet. Nagyon sikeresnek mondhatom az együttmûködésünket.
Részlet. A cikk és a fotók teljes egészében a Szellemkép 2010/1. számában láthatók.