Szellemkép Szabadiskola | Kiállítások






















Hantos Judit - vissza az killtshoz


A csendélet

Hantos Judit  III/3
Diploma Esszé 2007

2007.05.30 Budapest


(...) A csendélet régóta kedvelt témája a síkábrázolásnak. Az ókortól napjainkig nagy utat járt be mind felfogásában, mind a téma megközelítése tekintetében. (...) A XVIII. században jelenik meg a francia és olasz mûvészeti szókincsben, bár akkor még a lekicsinylõ "natura morta" (halott természet) elnevezés,  mely egy mozdulatlan és halott dolgot ír le, ellentétben a nagyra becsült  és magasabb rendû mûfajjal, az emberábrázolással. Nem csak a festõk gondolják így sokáig még, hanem a mûkereskedelem is.Változást majd csak a századvég hoz.. Feltûnik egy új kifejezés: " álló témák" ,  A téma  fejlõdése és késõbbi elismertsége olyan olasz, flamand és holland mestereknek köszönhetõ, mint Giotto és van Eyck. Technikai virtuozitással és mély értelmû allegóriákkal próbálták felhívni a nézõk figyelmét.(...)
Kezdetben csak a kifinomult és gazdagabb mûértõkhöz jutottak el, de késõbb a polgári szobák elengedhetetlen tartozéka lett egy szép csendélet. Egy-egy elismert festõ mûvéért hajlandók voltak nagyobb összeget is áldozni,  hogy aztán a nagy nemzeti múzeumok létrejöttével ismét háttérbe szoruljon. A XX. század mûkritikusai nagy munkával ismét rendszerezték és lassan újra felfedezték, megfejtették a mûfaj szépségeit. Fénykorát ma is éli. Mûkereskedések kedvelt tárgyai a ma és a régmúlt csendéletei.(...)


Jelképek és korszakok

A virág a csendéletek egyik leggyakrabban és legszívesebben ábrázolt témája. (...) A szépség és mulandóság jelképe, az ókorban az újjászületést is szimbolizálják vele.  A középkorban kialakul egyfajta virágnyelv. Bibliai összefüggésben  is gyakran megjelenik. A liliom az Énekek éneke alapján Mária tisztaságára, míg a nõszirom a szenvedéseire utal. (...)
A képek sokszor növénygyûjtemények alapján készültek,  így gyakran szerepelnek együtt különbözõ idõben nyíló virágok.  A  különbözõ korszakok stílusjegyei igen, míg a szimbolika az idõ során nem sokat változott. Másik fontos motívum a gyümölcs.  Az alma az eredendõ bûn, a szõlõ pedig az Oltáriszentség szimbóluma. A képeket  aprólékos kidolgozás, szigorú kompozíció jellemezte , a legapróbb eltérés is más értelmet adhatott a képnek.(...)
A barokkban túláradó bõséggel ábrázolnak szinte mindent. Ezt a fények és a színek gazdag alkalmazásával érik el. A megjelenített tárgyakat sokkal plasztikusabban ábrázolják, a képek fõként  az esztétikára koncentrálnak.(...)
Kedvelt  az állatokat ábrázolása. Általában a vadászattal  összefüggésben jelennek meg . Eleinte nem önállóan, inkább más összetett festmények, mint például lakomák vagy konyhai jelenetek részeként láthatók. A zsákmány önálló ábrázolásra csak késõbb van igény.  A legkorábbi élõlény ábrázolások a tenger világát mutatják be. Ez már az ókorban, a Kr.e. IV. században divatos volt, fõként falfestményeken. Egyben  a házigazda társadalmi és vagyoni helyzetét is mutatták.. A barokkban fõként terített asztal részeként jelennek meg a halak és kagylók, melyek itt is az élet élvezetét jelentik. Az osztriga az érzéki örömökre utal ezért ábrázolása vakmerõség volt, de mégis gyakori. A ritkaságnak számító ételeket, csak a gazdag társadalmi réteg engedhette meg magának és õk ezzel szerettek is kérkedni, ilyen például a cukor a XVII. században. A gazdagságot és gondtalanságot jelenítették meg a hangszerekkel is.  Idõvel egyszerûsödtek a képi eszközök, és használatuk visszafogottab. Nagyobb szerepet kapott a forma és szín ábrázolása. A tárgy önmagában is  fontos lett.
(...) A XIX. században  az izmusok festõi  is jó terpnek tartják kísérletezéseikhez a csendéletet.. Gyakran a tárgyat a festõi tér egyedüli létrehozójának tekintik, vagy geometriai formákká bontották, hogy az absztrakció révén közelebb jusanak a tárgyban rejlõ üzenetekhez.(...) Az eredeti jelentésüktõl megszabadítva a tárgyak, új intellektuális értelmet kapnak.  Néhány irányzat például a pop-art  régi klasszikus témákat értelmezett át.(...) Gyakran idézõjelbe tette és megkérdõjelezte, vagy épp ellenkezõjére fordítva korábbi jelentéseit.
(...) A fotó megjelenésekor a hosszú expozíciók miatt kézenfekvõ volt a csendélet választása . A Talbot által létrehozott eljárás lassú volt és túl bonyolult.  Áttörést Nadar, Párizs csatorna rendszerében és katakombáiban készített, képei hoztak. (...) Ez a saját formanyelvét keresõ fotó kísérletezõ korszaka. Minden érdekes és új volt amit a fény segítségével hoztak létre. A festészet nyomdokaiban jártak, ezért is kapja ez az idõszak a piktorializmus kora elnevezést..
Henry Peach Robinson az 1850-es években olyan nagy mesterek, mint  Van Dyck, Rembrandt mûveinek  megvilágításait utánozta , sokszor több negatívból hozott létre egy képet. A XIX. század végén fejlõdik a technika,  egyre elérhetõbb és elterjedtebb a fotográfia. Az Eastman által kifejlesztett új eljárás már a tömegeknek is lehetõvé tette a képkészítést.(...) A XX. században a festészet változásával változik a fotó is.. Megjelenik az új-tárgyiasság fogalma, Emerson, Demachy is, és a magyar származású André Kertész valamint Moholy-Nagy László munkái keltik fel a szakma figyelmét. Az Egyesült Államokban a mûvészek azzal kísérleteznek, hogy a festmény  fotó hatását keltse. A két mûvészeti ág immár kölcsönösen hat egymásra.
 A mûvészek figyelme a tárgyra, a formára és ezek kifejezõ erejére irányul.
(...) A képes magazinok elterjedésével teret hódít  a reklámfotózás. Már nem csak a tárgy egyszerû bemutatása a cél hanem, tulajdonságainak megmutatása is. A közönségnek szánják, tehát közérthetõek és figyelemfelkeltõek. A mûvészeti forradalom elérte a nyugat elõl elzárt orosz mûvészetet is, de hamar része lett a propaganda gépezetnek. A korszak kulcsfigurája Rodcsenko. Népszerû  a fényképezõrép nélkul készített fotó, (...) a fotomontázs és a fotogram, amely így a képzõmûvészet és a fotográfia határait és átfredéseit vizsgálta..Többek között Moholy-Nagy, Coburn,  Man Ray munkája komoly eredményeikkel nagyban hozzájárult a fotográfia mûvészeti megítélésében

Forrás: Willfried Baatz - Fotográfia
           
Koncepció

A csendélet fontossága tagadhatatlan a síkábrázolás fejlõdésében. Végigvonul a különbözõ korszakokban és olykor technikai, látásmódbeli fejlõdést generál. Az alkotót olyan elmélyülésre készteti, mely által saját magát is sokkal jobban megismeri. Ahhoz, hogy ne pusztán egy tárgyat ábrázoljon a kép  el kell mélyülni a tárgy megfigyelésében.. A környezõ világ elemzése visszahat  az alkotóra.
(...) Ennek nyománt fordult  a figyelmem a csendéletek felé. Felismerni a különbözõ tárgyakban a képet és a fotó formanyelvi eszközeinek alkalmazásával létrehozni azt. (...) Igyekeztem a képeket egy koncepció köré gyûjteni ugyanakkor a korábbi korszakok stílusgyakorlataink is jó terep kínálkozott.
Elsõ témám a csendélet kezdete óta népszerû téma, a gyümölcs: igyekeztem a régi barokk festmények hangulatát utánozni a háttér és a világítás megválasztásával. A felszeletelésével az alma szoborszerû megfogalmazására törekedtem.
Ez a felszeleteltség és kinyílás a többi képen is látható. Ez utalás a tárgyak analízisére
Arcimboldo, (XVI.sz.) aki az embereket úgy ábrázolta, hogy  minden izmot és arcrészletet helyettesített valamilyen tárgyal, gyümölccsel, így hozva létre a csendélet és portré érdekes keverékét. E képekre utalva készítettem el a kövek közt elrejtett arcot.

Az ételek közül a kenyeret választottam. A háttér itt is jellegzetesen barokk, de a világítás inkább mai. (...)  Bibliai jelkép, a hal is. Elõképe egy Claude Monet- Csendélet egy darab hússal-címû munkája. (XIX.sz)
Az egymásratornyott kövekrõl készült kép, gesztus Weston képei felé.  Ez a beállítás már nem festményszerû, egyszerûségre törekszik. A világítással igyekeztem kiemelni az  anyag-szerûségét, a semleges háttérel pedig tovább hangsúlyozni azt.
(...) Avantgárd stilizáció az üvegcserepeket ábrázoló kép. Kevés eszközzel, csak magát a tárgyat mutatva, ugyanakkor darabjaira bontva készült.. Fernandez Arman - Müncheni koncert - képe ihlette.  A két villanykörtés kép stilizációja áll idõben legközelebb hozzánk.

Hantos Judit 



Javítva, stilizálva 2007. nov. 20.  Fuchs Lehel



vissza az killtshoz

Hantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos JuditHantos Judit

Szellemkép 1999-2008 - Minden jog fenntartva - Készítette: Highlight Design Studio - Szellemkép