Szellemkép Szabadiskola | Kiállítások






















Cseh Éva - vissza az kiállításhoz

               Az épületfotó és a Bauhaus építészet                             

 

 

 „Az épületnek, az alkotásnak a legfontosabb tulajdonsága, hogy érzelmeket ébreszt” - Lucien Hervé

 

 

...

Épületfotó

 

 

 

  Az épületfotós felszerelése ennek ellenére a mai napig is leginkább a nagy formátumú kamera. A digitális fényképészet elterjedésével természetesen itt is módunkban áll az utólagos korrekció, így használhatunk egy kisebb gépet is, ha olyan körülmények között kell dolgoznunk, hog y egy tetemesebb súlyú gépet és állványt nem vihetünk magunkkal. Mindenképp más lesz az eredmény!

 

 

 

  Úgy külföldi mind magyar fényképészek közül számos példát hozhatnánk akik egyfajta objektív módon a XX. század elejének úgymond megörökítõi voltak. Nálunk Klösz György -aki nemcsak Budapest fotósa volt, hanem végig fényképezte a monarchia kastélyait is, németországban Albert Renger-Patzsch a „Die Welt ist Schön” címû munkájával szerzett elismerést, franciaországban Eugene Atget fotózta végig Párizst és az ott élõ embereket.

 

 

   A 20-as évektõl két stílus különválását figyelhetjük meg, az egyik az ipari fejlõdéssel létrejött objektivitás, tárgyilagosság, ami tiszta éles képeket jelentett- tiszta fotográfia. Ennek németországban volt a hazája, s legkiválóbb példái August Sander -aki igaz nem épületeket hanem a társadalmat fényképezte- , majd késõbb de még ehhez kapcsolható a Becher házaspár hatalmas méretû ipari épületeket ábrázoló képeikkel. Amerikában Walker Ewans, az u.n.amerikai álom leleplezõjeként ismert. Ebbõl az ágból vezethetõ le a riport és a szociofotográfia is. Sõt a késõbbiekben a „magyaros stílus” képviselõi is inkább ide kapcsolhatók.

 

Das Bauhaus

 

A másik stílus ennek a homlok egyenes ellentéte, a szubjektív elemet megjelentetõ u.n.képi absztrakció. Itt néha a felismerhetetlenségig háttárbe szorul a tárgyi valóság,  ez a szubjektív megjelenés az expresszionizmushoz kapcsolódik. Érdkes példája Moholy Nagy László fotogram kísérletei, valamint az orosz avantgarde híres képviselõje Alexander Rodchenko.

 

 

  Avantgarde, expresszionizmus, konstruktivizmus, de stijl, s máris megérkezünk a XX. század talán legjelentõsebb, s legátfogóbb szellemiségi irányzatához a németországból induló Bauhaus-hoz.

 

 

 S hogy mi is a Bauhaus? Építészeti stílus, szellemi intenzitás, mûvészeti egység egy adott korszakban amikor az embereknek egy „új reneszánszra” van szüksége vagy a praktikum gyõzelme a mûvészet önmagáért valósága felett. Ez mind, s még több. Egy olyan korszak, ami rövid volt, nagyon meghatározó  nem csak a mûvészetekben hanem az társadalomi élet egyéb területein is.

 

 

  A Bauhaus vagy nemzetközi stílus néven ismert irányzat az 1919-tõl – hivatalosan- 1933-ig tartott európában, majd ezután amerikában folytatódott. A hatása a mai napig érezhetõ, fõként az építészetben.

 

...


vissza az kiállításhoz

Cseh ÉvaCseh ÉvaCseh ÉvaCseh ÉvaCseh ÉvaCseh ÉvaCseh ÉvaCseh ÉvaCseh Éva

Szellemkép 1999-2008 - Minden jog fenntartva - Készítette: Highlight Design Studio - Szellemkép