ANIMUSZ
KészÃtette: Ruskó Veronika
Konzulens: Drégely Imre
„ha a nõ elõtt feltárul …. önmaga rejtett férfilénye: látja, hogy kékes-szürke fényben dideregnek a dolgok, egymástól elkülönülve, szobor-szerûen”
Weöres Sándor
A diplomakészÃtés elõtti idõszakban Carl Gustav Jung „Az ember és szimbólumai” cÃmû könyvét olvastam, melynek hatására elkezdett foglalkoztatni, hogy az emberi psziché álmokban megjelenõ szereplõit, azok hatásait milyen módon lehetne vizuálisan, a fotográfia eszközeivel megjelenÃteni. Érdeklõdésemet – nõként – elsõsorban a bennem élõ férfi lélekrész keltette fel, vagyis Animusz vizsgálata, ezért ennek a jelenségnek szántam nagyobb figyelmet. Képsorozatommal megjelenése vÃzióiról, illetve hatásairól szeretnék mesélni, a nõiség megtapasztalását ebbõl a lelki kontextusból kiindulva vizsgálom. Ebbõl a témából kiindulva megrendezett fotókat készÃtettem.
...
A tudattalanunknak két része van, egyik a személyes, mely a velünk született egyéni adottságainkból és egyedi életünk során szerzett élményeinkbõl, környezetünkkel való kapcsolatainkból és ezek tudattalanná vált és ott mûködõ folyamataiból alakul ki, viszont ezeken túl személyiségünk az õsi, közös emberi örökséget is magában hordozza, ez a kollektÃv tudattalan tartománya. Itt találhatók azok a potenciális mûködési minták, melyeket Jung archetÃpusoknak, õsmintáknak nevez. Õsmintáink vannak például az anyáról, az apáról, a hõsrõl, öreg bölcsrõl és nemcsak a saját, de az ellentétes nemiségrõl is. Ez az utóbbi, vagyis a férfiban lévõ nõkép és a nõben lévõ férfikép õsi forrása az Anima, illetve Animusz, ahogy Jung elnevezte.
Animusz a nõ tudattalanjának, a nõi psziché összes maszkulin pszichológiai tendenciáinak megszemélyesÃtõje, a nõi tudattalanban élõ õskép. A nõ férfiúi lényeggel kompenzálódik, tudattalanja úgyszólván hÃmnemû.
Minden elõfordulási formájában, az álmokban, a látomásokban és fantáziákban megszemélyesÃtve jelenik meg, és ezzel azt nyilvánÃtja ki, hogy gyökerében rendelkezik minden, a férfi lényre jellemzõ tulajdonsággal. Animusz formálja a karaktert és a nõk személyiségét férfiasnak tekinthetõ tulajdonságokkal ruházhatja fel, amelyek a külsõ nõiesség ellenére is lehetnek erõteljes hatásúak. Animusz hatása lehet negatÃv és pozitÃv. Amikor a nõben az ellenkezõ nemû belsõ alak negatÃv, akkor az önmagával szembeni nagyon erõs negatÃv Ãtéleteket személyesÃti meg, amely okozhatja az érzelmek különös passzivitását, illetve súlyos bizonytalanságot, és olyan tulajdonságok okozója lehet, mint a durvaság, meggondolatlanság. Ha a nõ felismeri, hogy ki és mi az Animusza, és mit is tesz vele, és szembenéz ezzel a realitással, akkor kÃnzó Animusza kreatÃv és jelentéssel bÃró aktivitássá változik át, felbecsülhetetlen értékû belsõ társsá alakul, aki olyan maszkulin tulajdonságokkal ruházza fel, mint kezdeményezés, bátorság, objektivitás és szellemi szilárdság.
A képeimen a nõ és a férfi teste a személyes identitás kirekesztésével jelenik meg, mintha a szereplõk nem volnának jelen saját testükben, ugyanis identitásuk alá van rendelve a képzeletbeli történeteknek, melyekben Animusz a nõ látomásaiban megjelenik. A képeken látható helyszÃnek valóságossága lényegtelen, hiszen célom nem a dokumentálás, azok az elképzelt megjelenés és hatás megidézése szempontjából fontosak. A legtöbb kép elkészÃtéséhez barátaim nyújtottak segÃtséget, készségesen vállalták, hogy modellt állnak és teljesÃtik „utasÃtásaimat”. Néhány fotón én magam is szerepelek.
...