Miltényi Tibor: Molnár Gergely és a Spions
vissza a tartalomjegyzkhez"Molnár Gergely (26). Diplomája nincs. Szakmát nem tanult. Írásait
rendszerint nem publikálja.
A Mozgó Világgal önszántán kívül, közvetítõ révén került kapcsolatba.
Verseskötetét a Szépirodalmi Kiadó utasította vissza. Útlevélkérelmét a
Budapesti Rendõrfõkapitányság Igazgatásrendészeti Osztályának
Útlevél Alosztálya. Semmilyen pártnak ill. felekezetnek nem tagja.
Állandó munkahelye l97l óta nincs. Érdeklõdési köre mindazonáltal
kiterjedt. Jelenleg önmagának és barátainak dolgozik."
aMozgó Világ számára l976-ban írt szûkszavú, ám roppant informatív önéletrajz a hetvenes
évek intellektuális disszidenseinek emblematikus énképét adja. Molnár Gergely
elsõként a balatonboglári kápolnatárlatokon bukkant fel, majd a Kovács István Stúdióban,
ill. Halász Péter alternatív színházában. l975-77 között számos film és kortárs-rock tárgyú
elõadást tartott. l976-ban havonta, néhány példányban gépelt egyszemélyes folyóiratot
készített, melyben tanulmányok, fotók, versek és privát dokumentumok szerepeltek. Íme
egy versrészlet:
"Hommage a Majakovszkij
Isteni jó,
hogy
nem vagyok
anarchista.
Sétálhatok az utcán.
Az emberek
szeretnek.
Nem
ér
bántódás.
És senki se mondja:
Ni,
egy anarchista jár közöttünk!
Mert nem vagyok
anarchista.
De jó,
hogy nem vagyok
anarchista.
Mert így
mindenhol
lehetek.
Vérfolt
nem eshet
jelenlétemen,
és távozásom
sem igen
terem
különösebb örömet.
A munkások,
parasztok
és értelmiségiek
egyaránt feszélyezetlenek
közelembern
s, hogy zsebemben
gyújtóbomba volna:
fel
sem
tételezik.
De jó
nem lenni
anarchistának!"
l977 áprilisában a hetvenes évek rock utópiáiról tartott elõadás keretében
Hegedûs Péterrel elõadták Lou Reed Walk on the Wild Side cimû dalát, s ez lett a Spions,
vagyis az elsõ magyar art-punk zenekar megalakításának közvetlen elõzménye. Az elõadás
– "Nektár sztrichinbõl" – gondolatmenete jól jellemzi tájékozódásának irányát:
"A Kraftwerk ideológiája példás. /…/ Zenénk semmi másra nem való, mint a közönség
manipulálására. A világot magunk mögé akarjuk utasítani /…/ Hatalmunk van – jelentik
ki –, a Kraftwerk zenéjében láthatjuk megfelelõ kulminációját annak a folyamatnak,
amidõn a gépek többé nem csupán arra képesek, hogy imitálják az emberi létezést,
hanem elnyelik azt /…/ Az Autobahn címû lemez vádirat mindazok ellen, akik a gépkorszakba
való átmenetet megakadályozni akarják /…/ A Velvet Underground éppúgy, mint
az MC 5 és a Stooges a 20-as, 30-as évek dadaizmusának továbbvivõi voltak /…/ A
Damned – Kárhozottak – néhány hónapja föltûnt csoportja színpadra vitte az apátia és
anarchia korának legkegyetlenebb mûsorát /…/ jelenlétük maga a sugárzó gonoszság,
lenyûgözõ antihumanizmus /…/ az énekes olyan gátlástalan pszichózist sugároz, ami
pokolibb és félelmetesebb, mint amit a Harmadik Birodalom valaha is felmutatott. Born
to be Kill – Ölni Született –, ez fõ slágerük címe. /…/ A rock új hulláma nem a pop-kultúra
része többé. A Velvet Underground szimbolista halálkultusza a transzvesztitia és a szépség
idõtlen metaforájává nõtt. Ami zajlik, az "a tragédia születése a zene szellemében"
/Nietzsche/
az l977 augusztusában létrehozott Spions – ellentétben az angol plebejus punkformációkkal
– kifejezetten marginális értelmiségi karakterû vállalkozás volt, mely az avantgárd
aktivista vonulatát vitte tovább (futurizmus, dada, konstruktivizmus, akcionizmus stb.). A
Spions poétikája, a politikai ideológiák provokatív célzatú összezavarása voltaképpen az
autonóm személyiség ideológiák általi kisajátítása elleni tiltakozás. A kommunista diktatúra
viszonyai között ennek a nézõpontnak súlyos tétje volt: az öncenzúra, vagyis a hatalommal
kötött értelmiségi kompromisszum fölmondása. Tanulmányaiból és verseibõl megszokott
végletesen paradox gondolkodása dalszövegeiben is megjelent:
"Morrison szobrát ledöntik/A forradalmak beérnek" (Summer Song, részlet)
az a néhány felvétel, ami megmaradt, de sehol nem hallható, igazi reveláció. Minden
mozdulata stílusteremtõ: a nyolcvanas évek alternatív zenei forradalma a Spionsból
következett. Az alapvetõen apokaliptikusra hangolt, de mindig idegesítõen sokértelmû
szövegvilág, és a máig teljesen eredeti gitárhangzás a késõbbi nagyszerû zenekarok –
Kontroll, Bizottság, VHK, Neurotic, Balaton, Trabant stb. – teljesítményéhez képest is
egészen egyedülálló. Annyira megelõzte korát, hogy az Idõ máig sem érte utol! Molnár
Gergely nem tudott énekelni, úgy-hogy nagyszerûen énekelt, nem volt zenész, mégis hallhatatlant
produkált, nyilván mert: "Nem a rock and roll az õ médiumuk, hanem õk a rock and
roll médiumai." A sok ijesztõ és lenyûgözõ szám között van egy kifejezetten könnyed és
szellemes:
"az a néger nem Sammy Davis volt/Tamás/hanem Paul McCartney/Tamás/fehérember
volt/Tamás/nem néger/Tamás/nem Samy
Davis/Tamás/tévedtél/Tamás/elnézted/Tamás/Ungvári Tamás/
a "global village" nem Németh László ötlete/Tamás/rosszul emlékeztél /Tamás/nem Zsukov
marsall/Tamás/nem Németh László/Tamás/nem is
Guttenberg/Tamás/összekeverted/Tamás/tévedtél Tamás/Ungvári Tamás/az Arthur mellett
egy másik Miller is van/Tamás/úgy hivják Henry Miller/Tamás/õt miért nem
ismered/Tamás/eltévesztetted/Tamás/összekeverted/Tamás/a Ráktérítõ/Tamás/a
Baktérítõ/Tamás/nem Arthur Miller /Tamás/hanem a másik/Tamás/Ungvári Tamás/
Marilyn tavalyelõtt már régen halott volt/Tamás/nem szolgálhatott fel/Tamás/lazacos szendvicset/
Tamás/a fogadáson/Tamás/ahol ott se voltál/Tamás/rosszul
emlékeztél/Tamás/elnézted/Tamás/Marlon Brando volt/Tamás/de nem Marilyn
Monroe/Tamás/összekeverted/Tamás/eltévesztetted/Tamás/Ungvári Tamás/
a Tõke nem Lukács György mûve/Tamás/nem írhattátok együtt/Tamás/az Anti-Dühring
nem Mick Jagger mûve/Tamás/összekeverted/Tamás/Lennont
Leninnel/Tamás/alliteráció/Tamás/nem politika/Tamás/hanem poétika/Tamás/eltévesztetted/
Tamás/Emily Dickinson/Tamás/és nem Janis Joplin/Tamás/Ungvári Tamás/
aki a sótartót elkérterte tõled/Tamás/nem Alice Cooper volt/Tamás/hanem Tardos
Péter/Tamás/egy magyar/Tamás/tévedtél/Tamás/nem a sótartó volt/Tamás/nem Alice
Cooper volt/Tamás/nem kérte el senki/Tamás/félreértetted/Tamás/a story nem
hiteles/Tamás/a Tower Londonban van/Tamás/és nem New Orleansban/Tamás/Alice
Amerikában van/Tamás/s nem Budapesten/Tamás/Budapesten Tardos Péter
van/Tamás/nincs is étterem/Tamás/összekeverted/Tamás/Ungvári Tamás"
l978elején három koncertet tudtak több-kevesebb sikerrel realizálni, majd
a zenekar tagjai – Zátonyi Tibor kivételével – nyugatra távoztak. Molnár Gergely ott folytatta,
ahol itthon abbahagyta: Franciaországban lemezeket adott ki, s a nyolcvanas évek
közepéig változó felállásban koncerteket adott a Spions Kanadában. Jelenleg
Montreálban él, Helmut Spiel! néven, és DJ egy alternatív zenét játszó rádiónál.
Következetesen felépített életpálya, mégis igazi jelentõsége a hazai szituációban volt és
maradt. Mûködõ demokráciákban politikai ideológiák fölháborító mindenhatóságáról
dalolni lehet ugyan, de minek? Itthon viszont minden mozdulata forradalmi jelentõséggel
bírt, és komolyan veszélyeztette a szovjet-magyar barátságot. Pontosan az õ programját
vitte végig a szlovén Laibach l980-tól máig. Õk is a nácik szimbólumaival rohasztották a
kommunista diktatúrát. Az absztrakt fasizmus mûködésére mutattak rá a hatalomban és az
egyénben egyaránt. A Laibach zenei és képzõmûvészeti aktivizmusa még a megérdemelt
világsikert is meghozta.
"Magyarország számomra nincs többé" – nyilatkozta Molnár Gergely emigrációját
követõen, s ehhez tartja magát mind a mai napig. A reá jellemzõ fanatizmus persze e
vonatkozásban is roppant jelentõségteli. Ahogy Rimbaud elhallgatása is kétségbeesett
kommentárok végtelen sorát indította el, úgy Molnár Gergely gesztusa is immár több mint
huszonöt éve több mint nyugtalanító. A rendszerváltozás utáni Magyarországon, ha lehet,
még fülsiketítõbb az általa itthagyott csend. Nem beszéltük ki magunkból az ideológiák
elmebaját, így az egyre inkább újra eluralkodni látszik. A totális õrület eltûnt a fejünk fölül,
mi pedig készségesen újjáépítettük privát készleteinkbõl. Ahogy Sartre mondotta volt: "a
pokol mi magunk vagyunk." A Spions üzenete aktuálisabb, mint valaha, nem csoda hát,
hogy elfelejtkeztünk róla.
Miltényi Tibor