Paris Photo fesztivál
vissza a tartalomjegyzkhezParis Photo
13. Nemzetközi Fotó Szalon (2009. November 19-22, Párizs, Franciaország
Paris Photo számokban:
89 galéria
23 ország
13 könyv- és lapkiadó
31 új résztvevõ
7 új ország (Irán, Libanon, Marokkó, Tunézia, Oroszország, Egyesült Arab Emírségek, Portugália)
75% külföldi kiállító
38 000 látogató
10.000 euró bérleti díj egy átlagos 30 m2-es helyért
A Louvre alagsorában három nagy különterem ad helyet a 13. Párizsi Fotószalonnak.
A FIAC kistestvéreként (International Contemporary Art Fair, Párizs, október végén) a Paris Photo jóval kisebb, közvetlenebb, bejárhatóbb és barátságosabb. De négy nap ottlét után, vasárnap, a zárás estéjén még mindig az volt az érzésem, hogy nem láttam mindent. Íme következzen egy szubjektív, de tárgyilagosságra törekvõ beszámoló.
A 19. századi, modern és kortárs fotográfiakat bemutató párizsi fotószalonon idén az arab és iráni fotográfiának osztottak kiemelkedõ szerepet; jelen van több arab országból meghívott galéria, vagy arab témájú képek és mûvészek más galériáknál. Francia galériából van a legtöbb (21), utána következnek a németek (11), majd az amerikai galériák (1).
[...]
Képek, korok, árak
A szalon fõ profilja az eladás, a képek árai 2 eurótól kezdõdnek. Lehet találni vintage printet Gustave le Gray-tõl, Kertésztõl és Lartigue-tól, és klasszikus illetve feltörekvõ kortárs mûvészek képeit. Lényeg, hogy a fotótörténet kezdetétõl minden van, és általában a régebbi fotók olcsóbbak mint a kortársak. Nagy nevek közül Sugimoto tenger képe 37. euró (25-ös széria!), Massimo Vitali turistás sorozatából egy kép 22. euró, a nagy francia kedvenc, Cartier-Bresson képei pedig 35. euró körül mozognak.
[...]
Tendenciák, témák, stílusok
A kortárs fotográfia az aktuális gazdasági és szociológiai helyzetekre (is) reagál. A városi épített tér továbbra is meghatározó szerepet kap: építkezési terek, elhagyatott épületek, üres utcák az emberek a városi térben és a természetben (Olivero Barbieri és Massimo Vitali munkái), melyek mind a fejlõdés – fenntarthatóság – város – tömeg – turizmus – elidegenedés témakörét érintik.
Ennek ellenpontjaként sok olyan munka van, melyek a természetbe való romantikus visszavágyódást jelképezik, mint például Reto Camenish svájci fotós sorozatai vagy festõi barokkos csendéletek (Laura Letinsky, Sharon Core) és monokróm hatású portrék (Erwin Olaf).
[...]
Szöveg és fotók a rendezvényrõl: Péter Ildikó A teljes cikk a Szellemkép folyóirat 2009/4. szamaban olvasható.