Szellemkép Szabadiskola | Kiállítások






















A Szellemkép Szabadiskola harmadéveseinek bemutatkozó kiállítása - vissza az kiállításhoz

Egy kiállítás képei elé

(a Szellemkép „Megrendezett fotó” kiállítása az Artus Stúdió Galériájában)



Ezzel a kiállítással vált teljessé az a kiállítás-trilógia, amely egyidõben látható a város különbözõ helyein, kiállítótermeiben mintegy minifesztiválként gazdagítva a fotográfiai közéletet. Az esemény, a kiállítások egyidejû jelenléte azért is izgalmas jelenség, mert tulajdonképpen egy harmadéves évfolyam különbözõ tematikájú iskolai projektjeinek elkészült képanyagából készült összeállítás. 
Jelen esetben egybeesés, hogy az évfolyam „megrendezett fotó” programjának oktatójaként és ugyanezen képanyagok kiállítási állapotának szemlélõjeként és méltatójaként is hozzászólhatok. Pozitív benyomást kelt, hogy a képek túllépve az iskolai feladatmegoldó funkción, önálló kiállításképes mûvekként láthatóak viszont egy izgalmas ipari "fíling" közepette, amit az Artus miliõje biztosít.
A megrendezett fotó eredetileg egy fotográfiai mûfajt definiált, ami felölelte azokat a területeket, amelyek végül az alkalmazott, tervezett, designer felfogású (reklám, modelles, divat stb.) fotográfiában találták meg helyüket. A fotó autonóm alkotói mûfajaiban inkább egy szemlélet, gondolkodásmód jelzése, lehetne konstruáltnak vagy beállítottnak is nevezni. A Szellemkép esetében és e kiállítások kapcsán az a fontos e „kategorizálásban”, hogy a képanyagok kiindulópontjukon más-más indíttatással készülnek. Karakteresen megjelenik a szubjektív dokumentarizmus (autonóm riport) mellett egy teljesen máshonnan táplálkozó, fordítottan mûködõ képalkotási módszer. A megrendezett fotó a dokumentaristához képest nem a valóság látványait szervezi képpé, hanem az elhatározott képhez rendez motívumokat a kamera elé. Látványkeresés helyett a látvány megépítése, beavatkozás a valóságosba. Sajátosan a tárgyábrázolás, csendélet, képzõmûvészeti fotóhasználat jellemzõje, és erõsen kötõdik a képzõmûvészeti avantgard motívumhasználatához. A XX. sz. fotótörténetében a ’20-as, ’30-as évek új tárgyilagos ábrázolásai, szürreális tárgy-csendélet társításai ugyanarról a konstruált typo-design-geometrikus felfogásról szólnak, mint a Moholy-Nagy, Man Ray által megteremtett vizualitás a fotogramm terém, vagy Rodcsenko fotóinak szerkesztésmódja.
Az itt látható képek alkotói messze eltértek az eredeti definíciótól, didaktikus értelemben egyikük sem úgy használja a megrendezettséget, mint módszert, ahogyan eredetileg értendõ, és itt kezd igazán izgalmassá válni a képanyag. A közös indíttatású, de teljesen személyre szabott egyéni elképzelések úgy tudnak elmozdulni az eredeti „pályáról”(a szó szoros értelmében egyik sem igazi megrendezett fotó), hogy egy változatosságában egységes kiállítás állt össze, és szinte egy alkotócsoport közös koncepciójával kapunk valami mást, eltérõt.
 Más-más irányokból jelennek meg a hagyományok, elõképek, és – ez a kiállítás nagy erõssége – valahol egy pontba futnak össze a szálak.
 Ahogyan Õry László reklám-tárgyfotós indíttatású fegyelmezett kompozíciói kifinomultan követnek egy képzõmûvészeti csendélet-tradíciót, camera obscura képein is megjelenik egy esztétikai érték: képpé alakítja a véletlent.  Ahogyan Szélesi Anna képein hagyományosan, de nem a múltba utazva ott van a fény-árnyék, felülnézet konstruktivizmusa, a triviális tárgy nonfiguratív képpé formálása, ugyanúgy egyszerre tud festõi és fotografikus lenni Halla Attila hangszerrészletekbõl álló sorozatában a fénnyel való komponálás és az archaizáló elõadásmód egy idõhöz nem kötõdõ értéket kölcsönöz. Erõs Eszter grafikai jelekké alakított apró tárgyai egyszerre tûnnek negatívba fordított fotogrammoknak és kis ready-made társításoknak. Humort nem nélkülözve használja a renitens experimentális magatartás elemeit Major Dávid, akinél hagyományként az 1970-80-as évek underground újhullámos világa jelenik meg, abból a szabadságot és a bátorságot mentve át, szerencsésen elkerülve a retro csapdáját. Meglepõ, ahogyan nem lógnak ki a munkák közül Horváth Lajos képei, aki megrendezett képei helyett architektonikus, minimal motívum-kompozíciókkal szerepel, elegánsan és meggyõzõen. Vitos Botond határterületeken mozog, hármasképe ugyanúgy modelles-beállított, mint szocio-portrés, koponya-arc montázsai a verbális kiegészítéssel a fotókép és a koncept grafikai-festészeti megoldásai között egyensúlyoz. Kislaki Kinga lyukkamerás képei és tárgyfotói társaságában nagyon szépen van jelen az a post-card tervnek készült kabátos-esernyõs fotó, ami nem csak önmagában egy szürreális beállítás, hanem a szürrealisták fotóbeállításainak világára is utal, nem tud nem eszünkbe jutni René Magritt.
A kiállítás ezekkel a finoman megjelenõ elõképekkel is felvértezve hordoz egy szellemi hagyományt, ami hozzátesz ahhoz, hogy a társaság, mint közösség színvonalasan lépjen fel, mint kiállító csoport, egy nem megfogalmazható, de látható közlendõvel a világ felé.

                                                                               
                                                  Elhangzott 2004. nov.16.  Artus StudióGaléria 
                                                                                  Drégely Imre 2004 nov.29




vissza az kiállításhoz


Szellemkép 1999-2008 - Minden jog fenntartva - Készítette: Highlight Design Studio - Szellemkép