Az autonóm riport szemeszter 2012-ben a tér és az ember
kapcsolatával foglalkozott. A kiállÃtás kurátora, Molnár Zoltán elmondása
szerint nagyon jó volt a Szellemkép Szabadiskola hallgatóinak fotográfiáiról
gondolkozni, mert az itt kiállÃtó, leendõ fotográfusok szeretetre méltó
emberek, akikrõl öröm elmélkedni. A fényképeiket nézegetni, pedig egyszerre
jelent szellemi izgalmat és álomszerû utazást.
Minden, ami
érzékelhetõ, az érzékelésben válik tapasztalhatóvá az ember számára. Minden
emberi érzékelés pedig kivetÃtés, az érzékelések kihelyezése a térbe, magunk
köré. Ha már elkészült a jó kép, az élet lüktetése kifelé árad, az ábrázolt
emberekbõl a térbe. A fotográfia készÃtése elõtt ez pont fordÃtva van. Olyan
erõ mûködik, amely beszÃvja a teret és a fotográfus figyelmét, látását a térben
megfigyelt egyes pontok felé vezeti, másrészt, pedig ezeket a pontokat
egymással is összeköti, képpé rendezi a látványt a megfigyelõ. A Baross téren
és a Keleti pályaudvaron készült fotográfiák a pontok térbeli összefüggését
juttatják kifejezésre. A tér és a megfigyelõ folyamatos változásait legjobban
egy mozi termében a levegõben végigvonuló vetÃtõsugár szemléltetheti. Ha poros
és párás a levegõ, tisztán látjuk a vetÃtés fénnyalábjait, és úgy látjuk,
mintha azon belül legyezõszerûen szétnyÃló és összezáródó fénysugarak
mozognának folytonosan, a képen szereplõ alakok mozgásának megfelelõen. A
sugarak helyzete, az irányvonalak szüntelen változása alkotja magát a szemünk
elõtt lejátszódó apró hétköznapi jeleneteket, drámát, ahogyan egy vak nõ
közlekedik a zajos térben, egy apa és fia esernyõvel masÃroz az épÃtkezések
között az utca forgatagában, egy kolduló fiatal ember ölében kutyájával, az információs pult alatt guggoló
nõ, miközben telefonál. A meghökkentés és szenvedélyesség, a szürrealista, a
konstruktÃv és geometrizáló a groteszk és társadalomkritikát tartalmazó, az
irónikus kifejezésmódok együttes ábrázolás módját látjuk.
Maguk az összefüggések alkotják a megnyilvánuló világot,
a természetet és az emberi személyt magát. Az ókori világban a kultúrában az
volt a lényeges, hogy miként alkalmazható, amit kultúrának nevezünk, az ember
hétköznapi életében, vagyis miként tehetõ személyessé, a napi élet lényegévé a
költészet, a zene, a filozófia, a festészet. A mûvészet és az élet a régi
hagyományban nem vált élesen külön egymástól. A mai világban megszakadt a
kapcsolat a hagyomány és a hétkönap között. Képesek vagyunk elhaladni az élet
apró csodái, történései mellett az utcán, hogy minél elõbb megérkezhessünk úticélunkhoz.
Az itt kiállÃtott fotográfiák egyik legpozitÃvabb vonása,
hogy az alkotók törekedtek valódi emberi kapcsolatok kialakÃtására, alkotó és
ábrázolt személy között. Ezzel a kognitÃv tudással túlléptek önmaguk
megismerésén, egyben rátaláltak a dokumentarista fotográfia egyik fontosságára.
Belülrõl mutatják be a valóságot, ami bensõséges és kölcsönös bizalmon,
elfogadáson, megértésen alapul. Az egyre nagyobb méreteket öltõ urbanizáció
kényelmessé teszi az emberi kapcsolatokat is. A városlakók el vannak szakÃtva
az emberiség tömegétõl. Anyagi jólét, felebarátai ezreinek szomszédságában élõ
ember az érzéseit a háziállatainak, kutyájának képes kifejezni, amely a lelki
élet hiányát jelenti. A nyugati és keleti vallások, mint például a
kereszténység és a buddhizmus: nagyon jók. A kereszténység figyelmet szentel a
szeretetnek és hangsúlyozza a szeretet jelentõségét. A buddhizmus az ürességrõl
beszél, vagyis a dolgok vége az üresség. Mindennek van kezdete, mindenkinek
élnie és halnia kell. Nem tudjuk, hogy mi volt a kezdete és mi lesz a vége az
idõnek. Tudjuk, hogy vannak határok, tudjuk azt is, hogy valójában minden
határtalan. Soha nem lehet eljutni valaminek a végére. Sem a nagy, sem a kicsi
ismerete nincs meg bennünk, sem a kis idõé, sem a nagyé. A buddhisták a vallást
orvosságnak tekintik, Tibet népérõl, kultúrájáról olyanoknak, akik az igazság
pártján állnak. Nem érzik feladatuknak, hogy megváltoztassák az emberek
véleményét. Az igazság kimondhatatlan. Az igazság valami olyasmi, amirõl nem
beszélhetünk. Olyan, mint egy mû, amely jó szándékkal végzett cselekvésnek az
eredménye, amely nem lehet a kizárólagosság forrása, és az emberi közösség a
megosztó tényezõje. André Kertész egyik interjújában azt nyilatkozta: „ A
fotográfiában nagyra értékelem a dolgok jellemzõ tulajdonságainak, lényeges
vonásainak rögzÃtési lehetõségét. A fotós mûvészete szakadatlan felfedezés,
amely sok idõt követel. A fotó szépsége igazságából fakad. Ezért irtózom minden
mesterkéltségtõl és profeszionista virtuozitástól ”.
A mûvész
feladata, hogy értelmet és szépséget vigyen a dolgokba, a bonyolultból az
egyszerûhöz jusson el, de közben ne hagyjon ki egyetlen szükségszerû közbeesõ
lépést sem. Az a dolga, hogy behatoljon az alapvetõbe, hogy eljusson az
alapvetõig. Sajnos számos utazó számára a „Kelet” alig több mint egzotikus
látnivaló, újabb pecsétek az útlevélben. Néhány tibeti kolostor meglátogatása
például kielégÃti kiváncsiságukat. Csupán a látogatók csekély hányada az,
akiket igazi képzelõerõ, bátorság fût. Õk olyanok, mint az itt kiállÃtó
hallgatók, akik megszöknek kÃsérõiktõl, és meglátják, meghallják azt is, amit
nem nekik szántak. Az alkotó mûvészetnek a mértéke, hogy milyen mélyre hatol a
burok alá. Robert Capa a fotográfiának a fontosságát bizonyÃtotta be maga és a
világ számára. Egy francia nõ borotvált fejjel, karjában gyermekével, akit egy
német katona nemzett, egy zsúfolódott tömeg körülötte Chartes utcáján,
1944-ben. A fotográfia egy olyan pillanatot örökÃtett meg Franciaországban,
amikor az emberek élete rémület, szégyen és nyomorúság között vergõdött az
emberi gyarlóság következtében. Robert Capa módszere tisztán fotografikus,
együttmûködni a látvánnyal, maga a téma, a feladat diktálja a stÃlust, a
megközelÃtést! Azt szándékozik megörökÃteni, amit lát, semmi többet.
A Keleti cÃmû fotókiállÃtás képei ennek az alkotói
folyamatnak, a jelenlétnek a dokumentumai, a létezõ pillanaté, amely a kiállÃtó
alkotók végtelen türelmén, kitartásán, szorgalmán valósulhatott meg és maradhat
örök a fotográfia iránt érdeklõdõknek. A kiállÃtó alkotók, akiknek a képeit
láthatjuk ebben a konstellációban: Bernáth Tamás, Dési Krisztina, Heinrich
Annamária, Keresztesi Réka, Rostás János, Szombathelyi Rita, TÃmár Sára, Vincze
Róbert és Zentai Rita. Külön köszönet a kiállÃtás megvalósulásában Fehér
Jánosnak, Fuchs Máténak, Fuchs Lehelnek és a Nyitott Mûhely vezetõjének, Finta
Lászlónak.
Budapest, 2013.11.14.
Molnár Zoltán