Szellemkép Szabadiskola | Kiállítások






















Semperger András - vissza az kiállításhoz


DOLGOZAT

A Break Magyarországon

„ Jászai Mari Tértõl a Hannoveri 2007-es Battle of the year -ig ”

Készítette: Semperger András

Budapest: 2007 június 14.
 

I. A Break története:
 
Kezdetben, amikor még New Yorkban sem volt használatos a Hip-Hop kifejezés, a 70-es évek elején, a fõleg feketék lakta Bronx, Brooklyn és Harlem alkotta konglomerátumban új kultúra született: a graffiti, a rap és a break „electric boogie” máig virágzó kultúrája, amelyet csak az Afrika Bambaataa  által 77-ben alapított Zulu Nation színrelépése óta neveznek összefoglalóan Hip-Hopnak.
A break tánc, és a hozzá tartozó zene a kezdetek óta szervesen összetartoznak, oda-vissza hatások révén alakítva egymást. Az elsõ idõkben az erõs blues gyökerû (oldschool) funk zenét játszó zenészek, mint James Brown, Chic, Cherilynn vagy a Jackson 5, még saját maguk szervezték a (block) partykat.
A break dance gyökerei egészen 1969-ig nyúlnak vissza, ekkor rögzítette James Brown a Get On The Good Foot címû dalt, melyet maga is akrobatikus mozdulatokkal kísért élõ koncertjein.
II. A Beaktánc fejlõdése
Az utcán, téren összegyûltek közül sokan nem csak a színpadon csoportosan elõadott, koreografált táncot nézték, hanem egymást is, ellesték a többi szólótáncos mozgását, újfajta táncelemeket képeztek, fejlesztették az új stílust.
A zenében megjelent a ritmikus énekbeszéd a rap, az énekesek egyre több rímet használtak, mint Muhammad Ali az ellenfelei stuffolására és önmaga kamerák elõtti dicsõítésére, amivel nagy hatást tett az önjelölt fiatal rapperekre, mint Kurtis Blow, vagy a Sugar Hill Gang, akik magukénak tudhatják a világon az elsõ lemezre vágott rapzenét.
Dj Grandmaster Flash kidolgozta a ma már duplázás néven ismert break down mix technikát, akkoriban ugyanis még nem voltak instrumentális ritmuslemezek, a raphez szükséges hangzás elõállításához villámgyors kezeire hagyatkozott, lemezjátszóit használta hangszerként. Kétszer rakta fel ugyanazt a funkylemezt, végtelenítve a dob és basszus szólót oly módon, hogy amikor az egyik lemezen vége tért, újraindította a másikról és mielõtt ott lejárt volna a rövid rész, addigra az elsõ break- et már vissza is tekerte a startpozícióba.
Ezekbõl a kezdeti stílusirányzatokból alakult ki az electric boogaloo, amire a folyamatos hullámok és a robotmozgás a jellemzõ. A robotok a General Motors autó összeszerelõ gépkarjai, és a Kraftwerk zenéje révén ihlette meg a táncosokat valamint Afrika Bambaatát, aki a négy Düsseldorfi félisten zenéjét emelte be a sajátjába, az elsõk között alkotva meg a electrichez elengedhetetlen electrót.
A pop locking és a boogaloo mellett megjelent, majd egyre jobban elõtérbe került a break tánc is. A break táncos up-rockkal indít, álló helyzetben variál, megmutatja egyéni stílusát, ebbõl az átmenet a floor (nálunk csak padló) rockba, a kneerockon keresztül történik, ahol a táncos a térdét használja. Ezután következnek a derékcsavar, a hand, a back és a headspin (kar, hát, fejpörgés) és a windmill (helikopter). Az elsõ igazi break csapatok Rock Steady Crew, New York Sity Crew a 70-es 80-as évek nagy-nagy csapatai.

Létezik még a suicidal, amikor a b-boy a hátára ugrik, öngyilkosságot mímelve, ami (a break tánchoz ideális) márványtalajt figyelembe véve nem játék. Ide tartozik még a Freez ami egy kitartott mozdulat, akár két kézen, akár három percig. Az eddigi alapelemeken kívül a 90-es évek hozta meg a lóról talajra vitt tornász elemet, a magyar vándort, valamint a koronát, ami a helikopterrel ellentétben nem a vállat, hanem a tarkót használja a forgáshoz.
A megfelelõ zenei háttér kialakulása DJ Kool Herc nevéhez fûzõdik, akit sokan a hip-hop egyik szülõatyjának tartanak. Õ használta elõször a dalokban szereplõ kiállásokat (break) különálló zenei egységként, teljesen új hangzást és stílust teremtve. Herc egymásra illesztett break-jeibõl született meg a breakbeat (a breakbeat ma is a drum’n bass és a jungle fontos eleme), ami elõsegítette a rap és a B-Boying elterjedését.
III. A magyarok és a Breaktánc saját története
Magyarországra 1984-ben Fenyõ Miklósnak köszönhetõen került élõben a break tánc. Ezt jómagam is élõben láttam a Budapesti Párizsi udvarban a ,, Jól nézünk ki Mi-ki Miki koncerten. Három Nyugat-Berlini táncost láttunk élõben. Azonnal beleszerettem a stílusba.
1984-ben megalakult a „Crazy Four Team” ez volt az elsõ csapatok egyike  amely Magyarországon ezt a stílust mûvelte. Ezzel közel egy idõben alakult meg a  „Turbo Break Company”. Ez a két csapat 1986-87-ben összeállt és „Superiors” néven mûködött tovább.     Ez a csapat 1988-ban az NDK-ban – televízió által is közvetített -  nemzetközi táncfórumon vett részt, ahol Magyarországot nemzetközi szinten is eredményesen képviselte.                                 A tagok katonai szolgálatba vonulása miatt a csapat szétesett.
Én magam  barátaimból, tanítványaimból megalakítottam egy új csapatot „USA Harlem Gang” néven. Megrendeztem többek között a harmadik Országos Break Találkozót, majd az -1988-as KI-MIT-TUD ? on az„USA Harlem Gang” csapata döntõs lett.
1988-as KI-MIT-TUD ? Egyéniben Szabó György „electric boogie” kategória gyõztese lett kiváló show tánccal.
Ebben a mûfajban kiemelkedõ figyelmet érdemel a még mai napig táncoló Kollár István  „Stewe” aki többször is világbajnok volt ebben a mûfajban.
1989-ben már Magyarország rendezi a  nemzetközi Break tánc -  Show tánc versenyt. 
1990-ben alakul meg az „Enemy Squad”, amelyben összeálltak a legjobb magyar break táncosok 8-10 személy .Az Enemy Squad Németországi nemzetközi „Battle of the year”                                      versenyen is elindul, A nemzetközi versenyeken mindig az elsõ három legjobb között végeztek.
Ez a csapat idõközben Magyarországon is bemutatta képességét és tudását, így az 1993-as KI-MIT-TUD- ? -on elsõ helyezést ért el. Ez a csapat a mai napig is mûködik.
A magyar „Suicidal Lifestyle” 1999-ben „Battle of the year” Nemzetközi Versenyen negyedik lett.
Ez a csapat az „Elementary Force” tagjaival kiegészülve 2000 évben Angliában világbajnok lett.
Ezek után a magyar csapatok a Nemzetközi megmérettetésben világversenyeken az elsõ hatban szerepeltek.
A 2007-es Kelet-európai selejtezõn a „SICK 7” magyar csapat bejutott a 2007 novemberében megrendezésre kerülõ„Battle of the year” világ versenybe.
A tapasztaltabb, illetve kiöregedett veteránokat a nemzetközi versenyek zsûrijébe rendszeresen meghívják.

Összefoglalás:  Magyarországon a Break - tánc 1984-tõl folyamatosan fejlõdött és a világ élvonalába került.
Ma már komoly hagyományaival a magyar break - tánc nemzetközi elismertségre tett szert.
1987-ben készült az elsõ Magyar Televízió által készített dokumentumfilm „Az utca táncosai” címmel, ezt követõen Tari János több dokumentumfilmet készített errõl a mûvészeti ágról.
Ezzel is bizonyítható a Break tánc helye és jelentõsége a magyar mûvészetben.



vissza az kiállításhoz

Semperger AndrásSemperger AndrásSemperger AndrásSemperger AndrásSemperger AndrásSemperger AndrásSemperger AndrásSemperger AndrásSemperger András

Szellemkép 1999-2008 - Minden jog fenntartva - Készítette: Highlight Design Studio - Szellemkép