Szellemkép Szabadiskola | Kiállítások






















Ruskó Veronika - vissza az kiállításhoz

ANIMUSZ

 

Készítette: Ruskó Veronika

 

 

Konzulens: Drégely Imre

 

„ha a nõ elõtt feltárul …. önmaga rejtett férfilénye: látja, hogy kékes-szürke fényben dideregnek a dolgok, egymástól elkülönülve, szobor-szerûen”

 

 

Weöres Sándor

 

 

A diplomakészítés elõtti idõszakban Carl Gustav Jung „Az ember és szimbólumai” címû könyvét olvastam, melynek hatására elkezdett foglalkoztatni, hogy az emberi psziché álmokban megjelenõ szereplõit, azok hatásait milyen módon lehetne vizuálisan, a fotográfia eszközeivel megjeleníteni. Érdeklõdésemet – nõként – elsõsorban a bennem élõ férfi lélekrész keltette fel, vagyis Animusz vizsgálata, ezért ennek a jelenségnek szántam nagyobb figyelmet. Képsorozatommal megjelenése vízióiról, illetve hatásairól szeretnék mesélni, a nõiség megtapasztalását ebbõl a lelki kontextusból kiindulva vizsgálom. Ebbõl a témából kiindulva megrendezett fotókat készítettem.

 

 

 

...

 

 

A tudattalanunknak két része van, egyik a személyes, mely a velünk született egyéni adottságainkból és egyedi életünk során szerzett élményeinkbõl, környezetünkkel való kapcsolatainkból és ezek tudattalanná vált és ott mûködõ folyamataiból alakul ki, viszont ezeken túl személyiségünk az õsi, közös emberi örökséget is magában hordozza, ez a kollektív tudattalan tartománya. Itt találhatók azok a potenciális mûködési minták, melyeket Jung archetípusoknak, õsmintáknak nevez. Õsmintáink vannak például az anyáról, az apáról, a hõsrõl, öreg bölcsrõl és nemcsak a saját, de az ellentétes nemiségrõl is. Ez az utóbbi, vagyis a férfiban lévõ nõkép és a nõben lévõ férfikép õsi forrása az Anima, illetve Animusz, ahogy Jung elnevezte.

 

 

Animusz a nõ tudattalanjának, a nõi psziché összes maszkulin pszichológiai tendenciáinak megszemélyesítõje, a nõi tudattalanban élõ õskép. A nõ férfiúi lényeggel kompenzálódik, tudattalanja úgyszólván hímnemû.

 

 

Minden elõfordulási formájában, az álmokban, a látomásokban és fantáziákban megszemélyesítve jelenik meg, és ezzel azt nyilvánítja ki, hogy gyökerében rendelkezik minden, a férfi lényre jellemzõ tulajdonsággal. Animusz formálja a karaktert és a nõk személyiségét férfiasnak tekinthetõ tulajdonságokkal ruházhatja fel, amelyek a külsõ nõiesség ellenére is lehetnek erõteljes hatásúak. Animusz hatása lehet negatív és pozitív. Amikor a nõben az ellenkezõ nemû belsõ alak negatív, akkor az önmagával szembeni nagyon erõs negatív ítéleteket személyesíti meg, amely okozhatja az érzelmek különös passzivitását, illetve súlyos bizonytalanságot, és olyan tulajdonságok okozója lehet, mint a durvaság, meggondolatlanság. Ha a nõ felismeri, hogy ki és mi az Animusza, és mit is tesz vele, és szembenéz ezzel a realitással, akkor kínzó Animusza kreatív és jelentéssel bíró aktivitássá változik át, felbecsülhetetlen értékû belsõ társsá alakul, aki olyan maszkulin tulajdonságokkal ruházza fel, mint kezdeményezés, bátorság, objektivitás és szellemi szilárdság.

 

 

A képeimen a nõ és a férfi teste a személyes identitás kirekesztésével jelenik meg, mintha a szereplõk nem volnának jelen saját testükben, ugyanis identitásuk alá van rendelve a képzeletbeli történeteknek, melyekben Animusz a nõ látomásaiban megjelenik. A képeken látható helyszínek valóságossága lényegtelen, hiszen célom nem a dokumentálás, azok az elképzelt megjelenés és hatás megidézése szempontjából fontosak. A legtöbb kép elkészítéséhez barátaim nyújtottak segítséget, készségesen vállalták, hogy modellt állnak és teljesítik „utasításaimat”. Néhány fotón én magam is szerepelek.

 

 

...

 


vissza az kiállításhoz

Ruskó VeronikaRuskó VeronikaRuskó VeronikaRuskó VeronikaRuskó VeronikaRuskó VeronikaRuskó VeronikaRuskó VeronikaRuskó VeronikaRuskó Veronika

Szellemkép 1999-2008 - Minden jog fenntartva - Készítette: Highlight Design Studio - Szellemkép