Szellemkép Szabadiskola | Kiállítások






















Három nyár - vissza az killtshoz

van szó, nem csak abban az értelemben, hogy ez egy csoportos kiállítás. Hanem mindarra gondolok, ami megelõzte azt, hogy az exponáló gomb a kellõ módon lenyomható legyen. Egyfajta technikai, anyagi és szellemi háttérországra gondolok, amelyben így vagy úgy, mindannyian helyet kaptunk. Mi a lelkesedésen túl a minõség mellett voksoltunk, bár az iskolára és a táborra is az a jellemzõ, hogy a képek játékból és örömbôl készülnek. Tehát olyan erôfeszítéseket ünnepelünk ezzel a nappal, amit van, aki észre sem vett, s van. aki küzdelmes, de semmiképpen sem kényszeredett módon tett. A fotók tulajdonképpen értékes pillanatok. Értéket teremteni úgy, hogy az örömet okozzon annak is, aki létrehozza, és annak is, aki elfogadja, azt hiszem, ez egy jó cél. Remélem, hogy az értékes pillanatok továbbra is velünk maradnak.

Fuchs Lehel


* * *

Hogy lehetséges-e a mûvészetet tanítani, errôl a kérdésrôl meglepôen egységesen szokott nyilatkozni minden érdekelt, mondván: ez elvileg teljes lehetetlenség. A tapasztalat ezzel szemben azt mutatja, hogy gyakorlatilag viszont számtalan iskolában képeznek végtelen számú érdeklôdôt a különbözô mûvészeti ismeretekre. Hogy mit és milyen formában érdemes ezeken a helyeken tanítani, arról már különbözô felfogások léteznek: van aki szerint az úgynevezett ”szakmát” kell erôltetni, más a szemléletre esküszik, s van aki pedig az “egyéniség” elôhívását forszírozza az akadémiákon vagy a mûvészeti szabadiskolákban. Nyilván nem nagyon létezik általános recept, az ideális módszer mûvészeti áganként elérhetô lehet, és nem is akarnék ebben a kérdésben állást foglalni, inkább egy eddig jószerével figyelmen kívül hagyott szempontra utalnék ezzel kapcsolatban. Tapasztalatom szerint ha valaki egy hivatalos, állami intézmény hallgatója lesz, mindjárt azt képzeli, hogy a magasabb ismereteket az iskola mintegy automatikusan bele fogja táplálni, s ô pedig, ha kedve és ideje engedi, elegánsan hagyja majd magát... Elvárásokat támaszt tehát, amikrôl hamar kiderül, hogy nem teljesülnek, egyszerûen mert az egyoldalú viszonyok az élet semelyik területén nem mûködnek. Ha nem teszem bele magamat egy kapcsolatba, akkor bizony az nem fog létrejönni. Különösen igaz ez a mûvészetek területén, ahol szinte minden az egyéniségen múlik. Mikor azután a delikvens látja, hogy nem történik semmi, vagyis a fôiskola nem ölti magára a levegôben repülô sült galamb képét, általában jól megsértôdik, és már csak azon fáradozik, hogy a hátralévô három-négy évet minél kényelmesebben megússza. Természetesen mindent meg lehet úszni, akár az egész életet is, kérdés, érdemes-e ezt tenni, érdemes-e egy életen keresztül hazudozni önmagunknak? Nos, ez a rossz gondolkodási és cselekvési pálya, ami az akadémiákon tanulóknál gyakorta tapasztalható, szinte ismeretlen a mûvészeti szabadiskolákban. A hallgatók itt egyszerûen más alapállással vannak jelen, ha tetszik, sokkal evidensebb számukra, hogy a történet róluk szól, ha ôk nem mutatnak kellô érdeklôdést, senki nem fog helyettük hivatali alapon lelkesedni.
Thomas Bernhard írja Írtás címû regényében a bécsi mûvészértelmiségrôl: “Ezek az emberek, akik egykor ténylegesen mûvészek vagy legalábbis mûvésziek voltak, gondoltam a fülesfotelben, mára egykori, rájuk merevedett énjük puszta bábjai, lárvái; elég ha hallom, amit beszélnek, elég, ha rájuk nézek (...). Mi lett ezekbôl az emberekbôl harminc év alatt - gondoltam, mit csináltak magukból ezalatt a harminc év alatt (...). Teljes boldogságuk puszta depresszió lett mára, gondoltam a fülesfotelben, amint én is puszta depresszióvá tettem akkori boldogulásom. Hiszen kétségtelen, hogy ezek az emberek akkoriban harminc, de még húsz évvel ezelôtt is boldog emberek voltak, igenis boldogok, és mára már pusztán deprimáló emberek (...). Kifejezett boldogságukat kifejezett katasztrófává tették (...). De amikor arra gondolok, hogy Bécsben semmire sem vitték, a világon semmire, akkor közben tudom, hogy nekik fogalmuk sincs róla, hogy semmire sem vitték (...). Azt hiszik, mert nevet csináltak maguknak, és tömérdek díjat kaptak (...) és képeik a legjobb múzeumokban lógnak, és ez az undorító állam minden lehetséges díjjal teletûzködte a mellkasukat, hogy lett belôlük valami, de nem lett belôlük semmi - gondoltam (...). Idôvel mindannyiukat mindenhová meghívták vagy meg fogják hívni, és elôadásokat tartanak magukról, és képeiket kiállítják, és mégsem lett belôlük semmi - gondolom. Egész egyszerûen nem érték el a maximumot, és csak ez a maximum, azt gondolom, ami kielégítô lehet.” Ha most képesek vagyunk eltekinteni Thomas Bernhard szinte kozmikus méretû pesszimizmusától, és minden határon túli embergyûlöletétôl, ami ezekbôl a mondatokból is áradt, akkor észre kell vennünk, hogy amit mond, vagyis az üzenete az önmagunkkal szemben támasztott maximális elvárásról, valószínûleg az egyetlen értelmes üzenet, ami az új generációnak adható. Csak ezzel az ambícióval érdemes egyáltalán nekifogni a mûvészetnek. Itt van adott esetben a fotómûvészet, mely megítélésem szerint történetének egyik legsúlyosabb válságát éli jelen pillanatban. Biztos, hogy a fellendülésnek egyetlen útja van: ha valaki máshogyan teszi fel az örök kérdéseket. S ehhez nemcsak tehetségre van szükség, hanem arra a szemtelen meggyôzôdésre is, hogy a mûvészettörténet igenis az én kisszobámban zajlik. Ha ezt nem hiszem el, akkor nem is fog ott zajlani soha!


Miltényi Tibor
  1996. szeptember



vissza az killtshoz


Szellemkép 1999-2008 - Minden jog fenntartva - Készítette: Highlight Design Studio - Szellemkép